- Minister . . .
- Domenii
-
-
Programe şi strategii forţă de muncăMobilitatea forţei de muncăSănătate şi securitate în muncăPolitici familiale, incluziune şi asistenţă socialăPensiiAfaceri europeneSecuritate socială pentru lucrătorii migranţiRelaţii bilaterale şi organizaţii internaţionaleManagement fonduri europeneDialog socialPolitici publiceProtecția CopiluluiProtecția Persoanelor cu Handicap

-
- Portaluri . . .
- Min.muncii din UE

Discuţiile online cu cititorii HotNews ale Ministrului Muncii, Mihai Şeitan
18 Februarie 2010
15 februarie 2010
Întrebarea nr. 1 Radu
Buna ziua
Imi puteti spune daca un angajat cu CIM care lucreaza suplimentar si ca PFA sau cu conventie civila trebuie sa plateasca CAS pe veniturile nete ale PFA sau pe veniturile brute din conventii? In caz afirmativ exista limitari ale sumelor platite?
Multumesc
Radu S
Multumesc
Radu S
Mihai Seitan
Un angajat care are contract individual de munca si lucreaza si sumplimentar in orice forma nu plateste contributie decat pentru contractul individual de munca. Dupa noua lege, numai pentru contract individual de munca, exista un plafon nu mai mult de cinci salarii medii pe economie.
Întrebarea nr. 2 gmrk
Stagiul militar obligatoriu efectuat ar trebui considerat ca vechime cu drepturi depline,asa cum este considerat personalul din armata.
Nu credeti ca cei care au satisfacut stagiul militar au prestat un serviciu de interes national si au pierdut niste drepturi ca salariat in perioada aceea?
Nu credeti ca cei care au satisfacut stagiul militar au prestat un serviciu de interes national si au pierdut niste drepturi ca salariat in perioada aceea?
Mihai Seitan
stagiul militar este considerat si acum stagiu de cotizare sau vechime in munca cu drepturi depline, avand o incadrare salariala la nivelul economiei nationale de salariu minim pe economie.
Întrebarea nr. 3 Boghean Gheorghe
Sunt pensionar MApN din 2ooo, cu 28 ani vechime (toti in armata), cu pensie sub 3000 lei, trecut in rezerva (si pensionat) datorita restructurarii posturilor. In ce masura (in ce cuantum) poate sa-mi afecteze pensia recalcularea conform noii legi a pensiilor?
Mihai Seitan
Posibil sa nu v-o afecteze decat putin, depinde foarte mult de ce solde sau venituri salariale ati avut in fiecare din cei 28 de ani de vechime. cu cat ati avut salarii mai mari in perioada aceea, cu atat recalcularea nu va afecteaza pensia, decat foarte putin.
Întrebarea nr. 4 pensionar fara pensie
primii sase ani i'am lucrat in agricultura, sistemul intreprideri agricole de stat, in jud. ialomitza.
primii sase ani i'am lucrat in agricultura, sistemul intreprideri agricole de stat, in jud. ialomitza.
am lucrat ca sef de ferma la ias vladeni. acesta nu mai exista si este imposibil sa dau de arhiva, pentru a obtzine adeverintza cu sporuri si grupa.
am beneficiat de sporul de izolare, sporuri de vechime si grupa2. cum pot sa dovedesc aceste sporuri in acest caz ?
am beneficiat de sporul de izolare, sporuri de vechime si grupa2. cum pot sa dovedesc aceste sporuri in acest caz ?
a doua intrebare este, daca fiecare ocupatzie a fost incadrata prin lege intr'o grupa, deci functzia de sef de ferma ar trebui sa fie icadrata prin acea lege. dece casa de pensii mai cere o adeverintza prin care sa dovedesc grupa, cand in cartea de munca este inscrisa functia avuta ?
Mihai Seitan
Prima chestiune: Nu se poate gasi o alta solutie de a demonstra salariile, sporurile, obtinute intr-o perioada trecuta decat pe baza unor documente care atesta acest lucru. Nu pot fi folosite declaratii cu martori, cand e vorba de sume, motiv pentru care legea prevede ca in aceste situatii sa se aplice salariul mediu pe economie în perioada 01.09.1947-01/01/1963 şi salariul minim în celelalte perioade.
In a doua situatie, sef de ferma poate fi incadrat in grupa de munca, dar nu toti sefii de ferma sunt incadrati in grupe de munca. Ca atare, faptul ca functia este inscrisa in cartea de munca, nu inseamna neaparat ca exista grupa de munca, si nici nu stim care este salariul pentru functia avuta, daca nu exista document.
Întrebarea nr. 5 judex
Credeti ca in proiectul guvernului Boc ar fi oportuna includerea de prevederi care sa tina cont si de utilitatea sociala a pensionarilor din Romania, tara in care traditia ofera bunicilor un rol aparte in educarea copiilor de varsta prescolara ? Grija acestora in educarea nepotilor scuteste statul de cheltuieli suplimentare in reteaua crese-gradinite-clase primare. Credeti ca ati putea gasi solutii ca macar o parte din economiile facute de stat in acest mod ar putea alimenta fondul de pensii si distribuite bunicilor care au grija de nepoti ? ///
Credeti ca in proiectul guvernului Boc ar fi oportuna includerea de prevederi care sa tina cont si de utilitatea sociala a pensionarilor din Romania, tara in care traditia ofera bunicilor un rol aparte in educarea copiilor de varsta prescolara ? Grija acestora in educarea nepotilor scuteste statul de cheltuieli suplimentare in reteaua crese-gradinite-clase primare. Credeti ca ati putea gasi solutii ca macar o parte din economiile facute de stat in acest mod ar putea alimenta fondul de pensii si distribuite bunicilor care au grija de nepoti ? ///
Mihai Seitan
Este o propunere interesanta. Sigur ca pensiile publice se bazeaza exclusiv pe contributiile persoanelor, si nu pe utilitatea sociala a diverselor categorii sociale. Sigur ca s-ar putea gandi un sistem in care persoanele care au, cresc sau ingrijesc copii, prin faptul ca acesti copii devin contribuabili la randul lor, sa aiba un avantaj la pensie, dar lucrurile sunt foarte dificil de facut si nu l-a reusit nici o tara din lume pana acum.
Întrebarea nr. 6 ema
Dle ministru , lucrez in invatamant , as dori sa-mi spuneti daca dupa aplicarea noii legi a pensiilor , ramane valabila pensionarea la cerere cu trei ani mai devreme decat varsta standard de pensionare ( prevazuta in Statutul cadrelor didactice ) ; a II a intrebare ar fi: daca m-as pensiona anticipat partial anul acesta , avand 55 ani si peste 35 ani lucrati in invatamant , dupa aplicarea noii legi pensia va fi recalculata ? Va multumesc
Mihai Seitan
La prima intrebare, raspunsul este nu. Pensionarea se face pentru toata lumea in acelasi sistem, deci nu vor mai exista preferinte pentru un statut sau altul.
Daca va pensionati anticipat inaintea de aparitia legii noi, pensia nu va fi recalculata atata timp cat se bazeaza pe legea trecuta.
Întrebarea nr. 7 ION JENA
De ce nu se recalculeaza si pensiile mari si foarte mari din sistemul public de pensii, pentru cei care s-au pensionat ininte de punerea in aplicare a legii 19/2000 ? Sugerez aceasta recalculare deoarece, cei care s-au pensionat in baza legii 19/2000 la functii si venituri sensibil egale au pensiile aproape la jumatatea celor pensioanati inainte de 2001.
Cred ca, astfel se mai pot obtine importante economii la bugetul asigurarilor de pensii.
Succes!
Succes!
Mihai Seitan
Nu este nevoie, deoarece in anul 2005, absolut toate pensiile in plata la acea data, inclusiv cele pe care le mentionati dvs, au fost recalculate in acelasi sistem ca si pensiile celor dupa perioada aceea. In cazul in care s-a constatat ca pensia ar fi trebuit sa fie mai mica, pensia a fost inghetata la nivelul la care era pana in momentul in care punctajul efectiv obtinut inmultit cu valoarea punctului crescand in timp va depasi pensia avuta.
Întrebarea nr. 8 mihaela
buna seara
domnul ministru ce faceti cu pensionarii de boala? Majoritatea nu au nici o boala fiind pensionati prin mita si falsificarea analizelor.
ma refer numai la cei care sunt sanatosi si la 40-45 ani sunt pensionati pe caz de boala.
multumesc
multumesc
Mihai Seitan
Intr-adevar, aveti dreptate. O buna parte din cei 900 de mii de pensionari de invaliditate pe care-i avem in plata in prezent, din analizele pe care am reusit sa le facem in cateva judete, si-au obtinut pensiile in mod fraudulos. Iata de ce noua lege prevede o analiza in urmatorii ani a tuturor pensiilor de invaliditate in asa fel incat numai persoanele care intr-adevar nu pot activa datorita bolii sa obtina o astfel de pensie.
Întrebarea nr. 9 Mihaela
Se tot vorbeste de salariile mici din sistemul sanitar care genereaza coruptie si emigratie.
1.Atunci de ce
-ati eliminat sporul de doctorat
-ati redus sporurile pentru conditii speciale
-ati redus procentul pentru garzile de week-end(150 in loc de 200%)
2.De ce garzile se platesc la media orara a salariului din decembrie 2009 si nu la salariul din 2010 in care au fost introduse sporul de vechime si preventie (deci suma este mai mare)
In acest fel in dec.2009 venitul a fost mai mare( daca nu scadem cele 4 zile fara plata) decat cel din ian. 2010
Mihai Seitan
Sigur, fiecare categorie sociala din structura bugetara are probleme din punct de vedere al salarizarii, fiecare sustinandu-si punctul de vedere. Din acest motiv, este necesara aplicarea legii unitare a salarizarii, care sa puna intr-o grila coerenta si tinand cont de aportul social al celor care lucreaza, astfel incat din 2011 ea sa devina efectiva. Ceea ce se intampla in 2010, datorita crizei economice in mod special si a necesitatii de incadrare intr-un deficit bugetar care sa permita reluarea cresterii economice, a facut ca toate salariile persoanelor bugetare din 2010 sa fie inghetate la nivelul veniturilor salariale obtinute in decembrie 2009. Deci nu scade nici un venit salarial in 2010, dar nici nu creste.
Întrebarea nr. 10 Bratu Catalin
Am iesit la pensie in 2009 , la 52 de ani , cu o vechime de 33 de ani numai in armata, lucrati in conditii speciale , pt care mi s-a adaugat 16 ani ca spor de grupa , totalizand 49 ani vechime .In aceste conditii, pensia stabilita este sub 2500 ron. In ce masura voi fi afectat de recalcularea pensiilor dupa noua lege ?
Mihai Seitan
Dupa parerea mea, fara sa am datele de salarizare in fiecare an din cei 33 de ani pe care i-ati lucrat, cred ca pensia dvs nu va fi afectata sub nici o forma de aceasta recalculare a pensiilor, s-ar putea chiar sa existe o mica crestere.
Întrebarea nr. 11 mihai mihai
1. Recalcularea pensiilor aflate in plata nu incalca principiul neretroactivitatii legii, inscris in art. 15 alin. (2) din Constitutie?
2. Poate proiectul de Lege privind sistemul unitar de pensii publice sa prevada o dispozitie care sa conduca la desfiintarea unui drept castigat, atata vreme cat dreptul la pensie este un drept garantat de art. 47 alin. (2) din Constitutia Romaniei? ///
Mihai Seitan
Categoric nu. Recalcularea pensiilor aflate in plata nu incalca principiul mentionat intrucat ea se refera la viitor, adica din momentul in care legea devine efectiva. Pentru trecut, pensia obtinuta, nivelul ei, nu se reduc, ci raman luate. In ceea ce priveste desfiintarea unui drept castigat, Constitutia spune ca fiecare persoana are dreptul inalienabil la pensie. Proiectul de lege mentionat nu afecteaza nici o forma dreptul la pensie, toate persoanele cu pensie in plata, pastrand pensie in continuare. Numai persoanele a caror cuantum al pensiei calculat pe principiile noii legi este mai mic decat ceea ce primesc in prezent isi pierd din valoarea pensiei. Deci nu se desfiinteaza un drept castigat, ci se lucreaza asupra cuantumului lui, bugetul de stat nemaiputand sa sustina pensii foarte generoase de nivelul sutelor de mii de lei.
Întrebarea nr. 12 Alex One
Daca Legea Pensiilor va fi respinsa fie de Parlament fie de C. Constitutionala o sa va prezentati demisia de onoare?
Mihai Seitan
Daca legea pensiilor va fi respinsa de Parlament sau Curtea Constitutionala, nu cred ca demisia mea este importanta, ci mai degraba reluarea luptei pentru reforma unui sistem de pensii care sa va permita dvs, copiiilor dvs si copiiilor copiiilor dvs sa aveti o pensie decenta 40-50 de ani de acum incolo. In caz contrar riscati, dvs si urmasii, sa aveti pensii din ce in ce mai mici, cu contributii din ce in ce mai mari.
Întrebarea nr. 13 Flo
Buna ziua
Ce masuri intentionati sa luati pentru a eradica munca la negru?multi bani s-ar putea aduna din acest segment la bugetul statului!
Mulrumesc!
Mihai Seitan
referitor la munca la negru, a carui eradicare n-a fost reusita in nici o tara din lumea asta inca, se pune problema reducerii in limite rezonabile a ei, astfel incat evaziunea fiscala care se petrece prin existenta ei la nivelul de acum sa fie sensibil redusa. Pentru asta, inspectia muncii va fi restructurata legislativ si organizatoric, astfel incat activitatea ei principala sa se refere la respectarea raporturilor de munca conform codului muncii, sanctiunea din ce in ce mai puternica a celor care incurajeaza munca la negru pana la a elimina din activitate firme care regulat produc astfel de situatii.
Întrebarea nr. 14 ioana
Va rog sa-mi confirmati daca perioada in care am urmat o facultate la zi este considerata vechime in munca , daca da , care sunt documentele justificative solicitate .Multumesc
Mihai Seitan
Da, sigur, facultatea urmata la zi in regimul egal este considerata stagiu de cotizare, documentele justificative fiind diploma original şi copie sau adeverinţa din care să rezulte durata normală şi perioada studiilor, precum şi certificarea absolvirii acestora.
Întrebarea nr. 15 mariana
- V-ati gandit oare, ce repercursiuni va avea reducerea pensiilor simtite sau nesimtite asupra pensiilor de urmasi?
- V-ati gandit oare, ce repercursiuni va avea reducerea pensiilor simtite sau nesimtite asupra pensiilor de urmasi?
-pe baza caror criterii s-a stabilit acordarea salariului minim pe economie in vederea calcularii punctajului la pensie pentru sotiile care si-au urmat sotul la post ( diplomat) , beneficiare ale D-L nr.51/1990?
Mihai Seitan
La elaborarea proiectului de lege mentionat s-au avut in vedere repercursiunile asupra tuturor tipurilor de pensie acordate. Reducerea unor pensii foarte mari prin recalcularea prevazuta de lege va conduce si la reducerea pensiilor de urmasi ale acestor persoane. Asta nu inseamna ca pensiile de urmasi a celorlalte milioane de oameni care sunt parte la acest sistem de pensii publice sunt afectate in vreun fel, inclusiv pensiile de urmas.
Salariul minim pe economie s-a acordat pentru punctaje la pensie pentru anumite perioade de activitate considerate asimilate, in care persoanele nu au platit contributie pentru pensiile publice. Asa este si cazul mentionat de dvs, dar langa el pot fi asezate si perioada in care persoanele au urmat studii superioare sau, un alt exemplu, persoanele care isi cresc copiii pana la varsta de doi ani.
Salariul minim pe economie s-a acordat pentru punctaje la pensie pentru anumite perioade de activitate considerate asimilate, in care persoanele nu au platit contributie pentru pensiile publice. Asa este si cazul mentionat de dvs, dar langa el pot fi asezate si perioada in care persoanele au urmat studii superioare sau, un alt exemplu, persoanele care isi cresc copiii pana la varsta de doi ani.
Întrebarea nr. 16 Carp
Cand nu va mai fi discriminare intre cei care si-au deschis dreptul la pensie incepand cu 03/11/2008 si cei de pana in 02/11/2008 care au lucrat in grupele 1 si 2 de munca,stiindu-se ca astfel se incalca art.4.alin.(2) din constitutia Romaniei?. Cine imi poate da mie,certitudinea ca data de 01/01/2011 nu va fi din nou amanata,dupa cele doua succesive,prin O.U.G.209/2008 si O.U.G.114/2009?
Mihai Seitan
Certitudine in ce priveste intrebarea pusa v-o da proiectul de lege de care discutam, care stabileste foarte clar plata grupelor I si II de munca, eliminand toate celelalte variante care au fost mai mult sau mai putin amanate. Deci, e bine sa sustineti legea asta.
Întrebarea nr. 17 Raluca9
1. De ce nu se egalizeaza varstele de pensionare chiar acum, nu pana in 2030? S-ar putea face media aritmetica a celor doua varste de pensionare actuale (barbati femei), pentru a nu micsora numarul de posturi disponibile pentru tineri.
2. In alte tari se ia in discutie posibilitatea ca, dupa o anumita varsta, angajatii sa se poata pensiona partial, adica sa lucreze, de exemplu, trei sferturi de norma si sa primeasca 3 sferturi de salariu si un sfert de pensie. Nu credeti ca legea actuala ar putea fi amendata in acest mod? Celor trecuti de 60 de ani le-ar veni mai usor in felul acesta.
2. In alte tari se ia in discutie posibilitatea ca, dupa o anumita varsta, angajatii sa se poata pensiona partial, adica sa lucreze, de exemplu, trei sferturi de norma si sa primeasca 3 sferturi de salariu si un sfert de pensie. Nu credeti ca legea actuala ar putea fi amendata in acest mod? Celor trecuti de 60 de ani le-ar veni mai usor in felul acesta.
Mihai Seitan
1. Sigur ca pot exista idei si propuneri multiple, cand se reformeaza asa de mult un sistem, mai ales cel de pensii. In ceea ce priveste varstele de pensionare, vreau sa va aduc la cunostinta ca a mai fost discutata cum vreo zece ani posibilitatea de egalizare imediata a varstelor de pensionare, si toate institutiile, societatea civila si persoanele aflate intr-o varsta sau alta au fost total impotriva, fiind luate prin suprindere. De aceea, nu numai la noi, ci in toate tarile care isi pun problema egalizarii varstelor de pensionare - si, credeti-ma, toate si-o pun - se foloseste o egalizare graduala in timp.
2. In ce priveste pensionarea partiala, este foarte dificil sa introduci un astfel de sistem atata timp cat normele de care spuneti dvs pot fi acoperite in diverse intervale de timp, contractele individuale de munca permitand si activitatea o ora pe zi, plata putand sa fie egala cu un salariu integral.
Întrebarea nr. 18 simion
Domnule ministru,
1. Care sunt motivele pentru care metodologia de recalculare a pensiilor prevazute la art. 173 lit. a)-i) se aproba prin Hotarare a Guvernului?
Nu cumva se doreste evitarea unor discutii in Parlament legate de aceasta metodologie?
Nu cumva se doreste evitarea unor discutii in Parlament legate de aceasta metodologie?
2. Pensia minima de 350 RON incalca principiul contributivitatii. Este de fapt o exceptie. Probabil mai sunt si altele. In mod clar, un pensionar care a muncit 30-40 de ani si are pensie de 500-600 lei, se va considera discriminat. Mai bine statea si el acasa. Cum comentati acest aspect?
Mihai Seitan
1. Metodologia de reculaculare a pensiilor prevazuta de noul proiect de lege se aproba prin Hotararea Guvernului deoarece stabileste detaliile de calcul, documentele necesare, responsabilitatile tehnice. Nu pentru a evita discutii in Parlament, pentru ca legea insasi stabileste foarte clar ca recalcularea se face pe baza punctajelor realizate in decursul vietii active de fiecare pensionar luat in discutie.
2. In ceea ce priveste pensia minima de 350 RON, aceasta nu incalca principiul contributivitatii, ea fiind de fapt o diferenta intre 350 de RON si nivelul efectiv al pensiei pe care persoana o obtine in baza contributiei. Aceasta diferenta nu este platita din bugetul asigurarilor sociale, creat exclusiv din contributii, ci se plateste din bugetul de stat, tocmai pentru a sprijini pensionarii cu venituri foarte mici.
Întrebarea nr. 19 vio
Buna ziua, dle Ministru
Pot pensionarii sa-si ia pensia in strainatate? ma refer in speta la Canada- in situatia in care pensionarul nu mai are domiciliul in Romania si are rezidenta permanenta ori temporara in Canada?
Multumesc
Mihai Seitan
Da, pensionarii pot sa-si ia pensia in strainatate. Pentru aceasta pot sa ceara Casei Nationale de Pensii, in baza unor documente care se gasesc pe site-ul acesteia, cererea de a se plati pensia intr-o alta tara, in moneda ceruta, cu plata transferului suportata de beneficiar.
Întrebarea nr. 20 /./
Cunosc f f multi oamneni pensionati pe caz de boala si acestia nu sufera de absolut nimic.Ba ca e orb si el vede f bine, ba ca e surd si el aude destul de bine , etc.Asta in judetul HD.
1. DE ce nu se stipuleaza in lege ca medicul care da sentinta sa poata sa fie tras la rapundere in cazul in care se demosntreaza ca a minitit cu nerusinare .Doresc sa se introduca pedeapsa cu inchisoarea pt acesti doctori astfel incat sa fie descurajati sa puna niste diagnostice ireale.
2.De ce se considera vechime pensia de boala??Mi se pare o aiuritate
Mihai Seitan
1. Aveti dreptate, sunt multe situatii ca cele mentionate. Ceea ce propuneti la punctul 1 este prevazut in lege. Se face verificarea de catre institutia de asigurari sociale, care are medicii ei. Medicii care dau astfel de sentinte, pe care le-ati mentionat, putand fi trasi la raspundere financiar sau penal.
Întrebarea nr. 21 DIMITRIU VICTOR
Cred ca sunt peste 20.000 de militari care au iesit la pensie ( obligati ) si care lucreaza in viata civila ( cu carte de munca si plata tuturor obligatiilor catre stat )Intrebare : Cand putem sa ne actualizam pensia ( militara ) cu drepturile ce ni se cuvin dupa anii munciti in viata civila .
Va multumim ! DIMITRIU
Mihai Seitan
Ca si pana acum, militarii iesiti la pensie si care lucreaza in continuare in viata civila ies la pensie tinandu-se cont de drepturile care li se cuvin atat din viata militara cat si din viata civila. Lor li se va stabili pensia militara nu prin recalculare acum, ci cand vor iesi din sistemul civil.
Întrebarea nr. 22 Milton Friedman
De ce nu se introduce in lege posibilitatea ca pensionarii aflati in plata, sau cei care urmeaza sa beneficieze de pensie , sa poata opta pentru plata integrala a sumei de care ar urma sa beneficieze de-a lungul perioadei de 15 -20 ani cat se estimeaza de ‘experti’ pana la « iesirea din sistem »?
Cu stima
Mihai Seitan
Daca s-ar face acest lucru pe care il solicitati, orice persoana va fi tentata, avand o suma asa de mare de bani, s-o cheltuiasca intr-un produs util pe termen lung: o casa, o masina, obiecte scumpe. Intrebarea este cum va trai lunar o astfel de persoana care si-a consumat in avans toate veniturile. Va pot da raspunsul: tot statul va trebui sa intervina sa le asigure un venit minim garantat, care de data asta nu va mai fi platiti din contributiile pe care le-a facut, ci din impozitele si taxele platite de persoanele active in acea perioada. De aceea, in toata lumea pensiile este obligatoriu sa se plateasca lunar, tocmai pentru a putea garanta, ca si salariile, traiul zilnic al persoanelor care le primesc.
Întrebarea nr. 23 adrian
Poate are pentru Dvs vreo noima dar pentru mine nu: partea de contributie achitata de firme. In mod normal si firmele ar trebui sa primeasca pensie - conform principiului contributivitatii. Banuiesc ca este construita pentru a acoperi deficitul actual? Dar pensia de stat nu trebuie sa aiba legatura cu firmele.
Dar daca are o noima, poate Dvs o vedeti, contributiile intre angajat si angajator trebuie sa fie egale. Pentru asta o sa lupt si in modificarea Constitutiei: personele fizice sa aiba acelesi drepturi si obligatii ( taxe) ca si cele juridice. Asta ar indrepta multe din hibele si aberatiile legislatiei noastre.
Dar daca are o noima, poate Dvs o vedeti, contributiile intre angajat si angajator trebuie sa fie egale. Pentru asta o sa lupt si in modificarea Constitutiei: personele fizice sa aiba acelesi drepturi si obligatii ( taxe) ca si cele juridice. Asta ar indrepta multe din hibele si aberatiile legislatiei noastre.
Mihai Seitan
Pentru mine are o noima contributia si a angajatului si a angajatorului. Angajatul are obligatia sociala si solidara cu angajatul sau sa-i asigure o parte din castigul potential sub forma de contributie la pensia viitoare, ca si persoana care trebuie sa faca acelasi lucru din salariul lui. In ceea ce priveste egalitatea celor doua contributii, se practica in multe tari, dar ea a fost introdusa treptat, pe masura ce salariile au ajuns la un nivel care sa permita un nivel al contributiilor fara sa afecteze mult venitul net necesar.
Întrebarea nr. 24 im
Pensile anticipate acordate pe actuala lege se vor recalcula dupa noua lege?
Va multumesc
Va multumesc
Mihai Seitan
Nu. Pensiile anticipate acordate pe actuala lege nu se vor recalcula pe noua lege.
Întrebarea nr. 25 Adrian Dobre
Va rog sa imi spuneti ce masuri veti lua pentru impulsionarea abosrbtiei fondurilor europene - cu precadere fac referinta la Fondul Social European?
Sunt arhicunoscute intarzierile in absorbtia fondurilor europene in special in situatia institutiilor publice. Cum vedeti rezolvarea acestei probleme???
Sunt arhicunoscute intarzierile in absorbtia fondurilor europene in special in situatia institutiilor publice. Cum vedeti rezolvarea acestei probleme???
Mihai Seitan
Sigur, in ceea ce priveste absorbtia fondului social european, de care Ministerul Muncii se ocupa, in scurta perioada de cand sunt ministru am analizat aceasta problema cu precadere, luand o serie de masuri care sa faca cateva lucruri posibile:
1. Scurtarea termenelor de evaluare si acordare a contractelor pentru astfel de fonduri
2. Analizarea rapida si plata rambursarilor de fonduri cheltuite de proiecte.
3. cresterea transparentei sistemului de administrare a acestui fond.
2. Analizarea rapida si plata rambursarilor de fonduri cheltuite de proiecte.
3. cresterea transparentei sistemului de administrare a acestui fond.
Întrebarea nr. 26 Ancuta
Buna ziua,
Domnule Ministru,
Eu muncesc de la varsta de 17,7 ani, avand Carte de munca si platile efectuate catre bugetul de stat. Am 45 de ani (28 de ani de munca) si in toata aceasta perioada am 3 luni intrerupere. Considerati ca este normal sa ies la pensie la aprox. 48 de ani de munca ? Ar fi trebui alte criterii pentru cei cu vechime mare.
Va multumesc pentru raspuns
Va multumesc pentru raspuns
Mihai Seitan
Pensiile nu se acorda decat cumulat, varsta, standard de pensionare si vechime minima. Faptul ca dvs lucrati de tanara, nu poate decat ca atunci cand iesiti la varsta de pensionare, sa va bucurati de o pensie mai mare decat altii care au lucrat mai putin, stiut fiind ca nu fiind faptul ca varsta la care incepi sa contribui este importanta, ea putand fi afectata de multe elemente, inclusiv scoala superioara, somaj etc, ci este importanta varsta la care practic nu mai poti sa lucrezi datorita batranetii.
Întrebarea nr. 27 Petre
Domnule ministru,
Am 35 de ani - fac parte din categoria celor care ar trebui sa se pensioneze la 65...in timp ce speranta medie de viata la barbati in Romania este 68 de ani (si la vremurile in care traim NU se va imbunatati decat poate pe hartie). Pentru ce sa platesc CAS-ul 30 de ani de acum inainte? pentru cei trei ani de pensie ? si toate acestea cu riscul ca statul sa imi spuna la un moment dat ca nu mai sunt bani de pensii si deci trebuie micsorate?
Contributiile la sanatate pentru ce sa le platesc? In caz de ceva tot sfanta spaga troneaza in spitalele publice (care nu mai au nici medicamente si nici paturi) iar pentru sistemul privat trebuie alti bani...
Foarte des se vehiculeaza raportul dintre populatia angajata si numarul de pensionari...nu considerati ca ar fi foarte relevanta si o analiza de genul - cati angajati sunt la stat din total populatie activa si respectiv cati angajati sunt la stat raportat la numarul total de pensionari?
Oare numarul acestor angajati de la stat cu program 8.30 (sau 9.00) - 16.30 nu este supra-dimensionat?
Ati facut vreun calcul privind economiile la bugetul de stat prin micsorarea cheltuielilor cu salariile bugetarilor si implementarea unor sisteme informatice mai performante?
Constat ca de bugetari nu se atinge nimeni, in schimb se mai inventeaza cate un impozit/taxa pentru sectorul privat (vezi taxa pe fast-food, microintreprinderile...in curand si TVA-ul...) sau lovim in pensionari.
Mihai Seitan
Faceti o greseala in aprecierea sperantei de viata de 68 de ani la barbati, desi o cotati corect, ca speranta medie de viata. Asta inseamna ca se face media la barbati a mortalitatii la toate varstele. E stiut faptul ca la noi, mortalitatea infantila a copiilor pana la un an, mortalitatea tinerilor este destul de mare, astfel incat, facand media pe toate grupele de varsta, valoarea medie a sperantei este 68 de ani. Asta nu inseamna ca persoanele care ies la pensie mai traiesc in medie trei ani. Trebuie sa va spun ca acum, in 2010, speranta de viata a persoanelor care ies la pensie ca barbati este de 14, 2 ani, iar prognozele ONU arata, in Romania, o speranta de viata a barbatilor in 2030 de 16, 4 ani. Iata ca lipsa de contributie la asigurarile sociala pe o perioada lunga de timp, va va face ca un numar de ani cu doua cifre sa-i traiti cu o pensie foarte mica.
Ideea pe care o ridicati, ca angajatii de la stat sunt altfel de la privat, din punct de vedere al pensiilor, este gresita, intrucat acest sistem de pensii publice trateaza in mod egal contributia angajat/ contributia angajator, pe oricine, indiferent de locul unde lucreaza, public sau privat.
Întrebarea nr. 28 Mircea
Ce masuri active de ocupare aveti in vedere pentru stimularea crearii de locuri de munca pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 45 si 65 de ani?
Mihai Seitan
Avem in prezent in discutie si urmeaza sa avem in doua saptamani sa avem si un act normativ aprobat de Guvern, care sa permita stimularea crearii de locuri de munca sau utilizarii persoanelor cu varste cuprinse intre 45 si 65 de ani, si care, simplu, se rezuma la stimularea angajatorilor care fac astfel de locuri de munca, prin acoperirea pe perioada de timp, pana la 6 - 7 luni, a impozitelor si contributiilor sociale (aproape jumatate din ceea ce-i costa pe ei aceasta forta de munca) de catre stat. Asta in conditiile in care acesti angajatori vor pastra cel putin un an un astfel de angajat.
Întrebarea nr. 29 C. Bitoiu
In Legea 329/2009, privind "Reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielior publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International”, societatile comerciale cu capital de stat sunt incluse in sistemul bugetar, avand obligatiile care revin din aceasta situatie. De ce, in aceste conditii, nu se acorda si salariatilor din aceste societati, care detin titlul de doctor, sporul legal prevazut de legislatia in vigoare, asa cum se acorda tuturor salariatilor din institutiile bugetare ? In acest fel veniturile sunt mai mici si prin urmare pensiile vor fi mai mici.
In concluzie, ce trebuie sa faca un salariat dintr-o astfel de intreprindere ca sa-si primeasca acest drept
Va multumesc anticipat,
Mihai Seitan
Referitor la sportul de doctorat, trebuie stiut ca incepand din anul 2010 acesta nu se mai acorda nici unui salariat bugetar, urmand sa fie introdus in salariul pe care persoana il obtine, daca fisa postului impune existenta acestei pregatiri. Este absurd sa crezi ca daca o persoana avand doctoratul este angajata, sa zicem, ca portar la o intreprindere, la salariul obtinut ar fi necesar sa se acorde un spor de doctorat. In alte situatii este obligatoriu doctoratul, sau alte tipuri de studii superioare, si care vor fi cotate in asezarea salariilor pentru acele functii.
Întrebarea nr. 30 MARINA CRAIOVEANU
Buna ziua , d-le Ministru !
Sunt multe comentarii legate de varsta de pensionare .Eu incerc sa va atrag atentia dv si eventualilor cititori asupra unei alte probleme :
posibilitatea de pensionare anticipata fara penalizare pentru bolnavii INCURABIL cu boli grave in situatia in care si-au indeplinit stagiul de munca complet.
Motivele sunt importante si tin mai ales de un act de justitie fata de cei care cu greu se pot gandi la o pensionare de varsta .
posibilitatea de pensionare anticipata fara penalizare pentru bolnavii INCURABIL cu boli grave in situatia in care si-au indeplinit stagiul de munca complet.
Motivele sunt importante si tin mai ales de un act de justitie fata de cei care cu greu se pot gandi la o pensionare de varsta .
Mihai Seitan
Nu este nevoie de o astfel de pensionare anticipata, intrucat bolnavii incurabili cu boli grave pot beneficia de pensii anticipate chiar de la varsta la care au contactat aceste boli.
Întrebarea nr. 31 rodica
D-le Ministru, eu tot vad si aud de pensii speciale , de cazuri speciale.As avea si eu o intrebare;Oare la acei oameni care muncesc cu CM de la 16 ani , oameni care clar au fost loviti de soarta neavind nici copilarie nu mai spun de adolescenta s-a gindit cineva? e clar ca nu deoarece eu fiind nascuta in 1956 octombrie si cu o vechime la ora actuala de 38 de ani si 11 luni, lucrind si in grupa a 2 de munca nu am nici o sansa sa ies la pensie. Cit mai poate un om lucra si unde si cita vechime trebuie sa mai fac sa pot beneficia si eu acum de pensie. sa nu uit ca am si 3 copii deci cam cit sint de uzat-a va puteti da seama? Astept un raspuns mai ales ca sint sigura ca mai sint si alti oameni in aceeasi situatie si mi se pare o nedreptate enorma. Va multumesc.
Mihai Seitan
In cazul dvs, ati putea beneficia de pensionare anticipate la implinirea varstei de 55 de ani.
Întrebarea nr. 32 spartan
Domnule ministru,
1. Exista in lege vreun articol care sa se refere explicit la reverificarea tuturor pensionarilor pe caz de boala? Se poate face ceva concret in acest sens?
2. Dupa discutiile cu juristii dvs. ati gasit metode suficient de puternice in lege pentru ca sa nu pierdeti eventualele procese deja anuntate in special de magistratii pensionari?
3. Credeti ca parlamentarii, clienti fideli ai sistemelor speciale vor vota aceasta lege?
Multumesc si succes!!
Multumesc si succes!!
Mihai Seitan
1. Da, legea are articolele necesare si legatura cu celelalte legi de asa natura incat sa putem realiza reverificarea tuturor pensionarilor pe caz de boala, inclusiv sanctiunile necesare.
2. Juristii nostri si noi credem ca argumentele noastre legate de constitutionalitatea demersului de recalculare pe care-l facem sunt puternice, neafectand sub nici o forma drepturile de pensie castigate conform constitutiei, ci cuantumurile acestor drepturi, suportate de bugetul de stat.
2. Juristii nostri si noi credem ca argumentele noastre legate de constitutionalitatea demersului de recalculare pe care-l facem sunt puternice, neafectand sub nici o forma drepturile de pensie castigate conform constitutiei, ci cuantumurile acestor drepturi, suportate de bugetul de stat.
3. Eu cred ca parlamentarii, sigur, nu toti, vor vota aceasta lege chiar daca este vorba numai de imagine.
18 Februarie 2010

Ultima actualizare: 09.09.2010





